MUUTO

Nordisk design skal til Asien og USA

Den danske designvirksomhed Muuto skaber møbler, boligtilbehør og belysning i skandinavisk design. På syv år er de gået fra at sælge deres produkter i 100 forretninger til over 1.300 butikker fordelt på 52 lande. Næste skridt er bl.a. at få udbredt de skandinaviske designprodukter til Asien og USA.

Siden Muuto blev stiftet i 2007, er deres nordiske designs blevet internationale bestsellere. Mens de to grundlæggere, Kristian Byrge og Peter Bonnén, håndterer strategien og forretningsudviklingen, bliver Muutos produkter skabt af eksterne skandinaviske designere.

”I Danmark har vi en stolt designtradition, som har været med til at skabe et godt brand for skandinavisk design i udlandet. Vi syntes, der manglede en virksomhed, som kunne være med til at skrive det næste kapitel i skandinavisk designhistorie sammen med de bedste nutidige skandinaviske designere,” fortæller adm. direktør Kristian Byrge.

UD OVER STEPPERNE
Da Muuto var knap et år gammel, var kapital fra en ny investor med til for alvor kunne sætte skub i væksten, og siden er designvirksomheden vokset fra 5 til 55 medarbejdere.

”Uden en investor ville det have taget meget længere tid at opbygge forretningen. I stedet kunne vi komme hurtigt ud over stepperne, og det gav os nogle konkurrence- og markedsmæssige fordele,” forklarer direktøren.

GLOBALE VÆKSTPLANER
For at accelerere de internationale vækstplaner yderligere indgik Muuto i 2014 et partnerskab med Maj Invest Equity. Ambitionerne er at fortsætte væksten i udlandet, særligt i Asien og USA.

”Med Maj Invest har vi fået en erfaren, god sparringspartner, så Muuto kan blive større og stærkere. Både i forhold til at sælge til flere butikker og udbygge vores tilstedeværelse geografisk. Fonden kommer også med et netværk, der giver os adgang til nye store kunder, fx hoteller og restauranter,” fortæller Kristian Byrge.

FAKTA OM DANSK VÆKSTKAPITAL I

FONDSMIDLER

4,1 mia.

FONDE I PORTEFØLJEN

16