MUUTO
Nordisk design skal til Asien og USADen danske designvirksomhed Muuto skaber møbler, boligtilbehør og belysning i skandinavisk design. På syv år er de gået fra at sælge deres produkter i 100 forretninger til over 1.300 butikker fordelt på 52 lande. Næste skridt er bl.a. at få udbredt de skandinaviske designprodukter til Asien og USA. Siden Muuto blev stiftet i 2007, er deres nordiske designs blevet internationale bestsellere. Mens de to grundlæggere, Kristian Byrge og Peter Bonnén, håndterer strategien og forretningsudviklingen, bliver Muutos produkter skabt af eksterne skandinaviske designere. ”I Danmark har vi en stolt designtradition, som har været med til at skabe et godt brand for skandinavisk design i udlandet. Vi syntes, der manglede en virksomhed, som kunne være med til at skrive det næste kapitel i skandinavisk designhistorie sammen med de bedste nutidige skandinaviske designere,” fortæller adm. direktør Kristian Byrge. UD OVER STEPPERNE ”Uden en investor ville det have taget meget længere tid at opbygge forretningen. I stedet kunne vi komme hurtigt ud over stepperne, og det gav os nogle konkurrence- og markedsmæssige fordele,” forklarer direktøren. GLOBALE VÆKSTPLANER ”Med Maj Invest har vi fået en erfaren, god sparringspartner, så Muuto kan blive større og stærkere. Både i forhold til at sælge til flere butikker og udbygge vores tilstedeværelse geografisk. Fonden kommer også med et netværk, der giver os adgang til nye store kunder, fx hoteller og restauranter,” fortæller Kristian Byrge. |
FAKTA OM DANSK VÆKSTKAPITAL I
FONDSMIDLER
4,1 mia.
FONDE I PORTEFØLJEN