NOCOPO

Webportal sammenligner priser på bilforsikringer

Iværksætterne bag it-virksomheden Nocopo, Nordic Consumer Portals, har udviklet websitet comparo.dk, som sammenligner priser på bilforsikringer. Forbrugerne får overblik – forsikringsselskaberne får adgang til værdifulde data.

På comparo.dk indtaster du din nummerplade og et par personlige oplysninger, og herefter viser sitet en liste over priser på bilforsikringer fra en række forskellige forsikringsudbydere. På under fem minutter har du et overblik over priserne på markedet, og du er nu kun ét klik fra at indhente tilbud fra forsikringsselskaberne.

“Undersøgelser viser, at forskellen i pris langt fra afspejler, hvor godt din forsikring dækker. Så der kan altså være mange penge at spare for den oplyste forbruger. Indtil nu har danskerne ikke haft mulighed for at danne sig et hurtigt overblik over priserne i markedet,” siger adm. direktør i Nocopo, Lars Lund-Nielsen.

ÅBENLYST MARKED
Da ideen til sitet opstod for halvandet år siden, foregik kun 2 pct. af forsikringshandlen på internettet.

“Onlinehandel med andre forbrugsvarer er generelt meget langt fremme i Danmark. Så derfor overraskede det mig at finde ud af, at de danske forsikringsselskaber er bagud på den front,” fortæller Lars Lund-Nielsen.

VÆRDIFULDE DATA TIL SALG
Comparo.dk har fået en rigtig god modtagelse fra en række forsikringsselskaber. Alene i 2013 fik selskabet samarbejder op at stå med ti forsikringsselskaber i Danmark, og de vurderer, at potentialet i Danmark er ca. 20 samarbejdsaftaler.

“Vi har over 500.000 forskellige søgninger på serveren. Datamængden er helt enestående, og forsikringsselskaberne bruger os allerede til konkurrentovervågning. Vi kan stille viden til rådighed, der fx kan hjælpe dem til at optimere deres priser. Sitet dirigerer desuden forbrugerne videre til forsikringsselskaberne,” forklarer direktøren.

COPY-PASTE TIL ANDRE LANDE
I foråret 2013 investerede venturefonden NCP-IVS III i virksomheden. Siden da er den tekniske del blevet færdig, og de første samarbejdsaftaler er etableret.

“Den brugerplatform, vi har bygget op, er nem at kopiere til resten af Norden. Så vi vil hurtigt kunne eksportere konceptet til andre lande. På sigt kan portalen også blive udvidet til at inkludere andre typer forsikringer eller andre produkter som fx mobilabonnementer,” siger Lars Lund-Nielsen.

FAKTA OM DANSK VÆKSTKAPITAL I

FONDSMIDLER

4,1 mia.

FONDE I PORTEFØLJEN

16