STICKS’N’SUSHI

Sushi-koncept eksporterer kvalitet og stemning

Sushi og japanske yakitori-sticks serveret i smagfuldt indrettede lokaler. Varm velkomst og god stemning. Det er konceptet, der ved hjælp af en god portion japansk grundighed, ydmyghed og disciplin er blevet godt cementeret i det danske marked. De første restauranter er åbnet i London, og næste skridt er en tysktalende metropol.

“Irasshaimase” siger den unge Sticks’n’Sushi-medarbejder, der åbner døren for dig på restauranten. Det er japansk for velkommen. Uanset om du spiser her eller tager maden med hjem, fornemmer du den gode stemning og en særlig atmosfære i restaurantens minimalistisk indrettede lokaler.

“I virkeligheden er Sticks’n’Sushi jo bare en restaurant. Men det, vi sælger, er ikke kun kvalitetsmad. Det er et koncept og et brand. Så når du fx står i kø i restauranten for at hente takeaway, skal du føle, at det øger din livskvalitet. Det skal med andre ord være en positiv oplevelse, der pirrer dine fem sanser,” fortæller adm. direktør Kim Rahbek Hansen, der er en af grundlæggerne.

TOPKVALITET TIL ALLE
I 1994 åbnede den første Sticks’n’Sushi restaurant i Nansensgade i København. I dag har Sticks’n’Sushi foreløbig ti adresser i Storkøbenhavn, to i London og omkring 650 fuld- og deltidsansatte. Kim Rahbek Hansen er halvt japaner og har bragt japanske dyder som grundighed, ydmyghed, tålmodighed og hårdt arbejde med sig ind i virksomheden. Det er en af årsagerne til, at hver eneste restaurant er blevet en succes.

“Vi har ramt et hul i markedet, og så er vi meget grundige i opstartsfasen. Fx har det taget tre års forberedelse at åbne den første restaurant i London. Vores koncept passer til mange. Det er topkvalitet til lidt billigere priser. Derfor ser du både forretningsfolk med laptops og familier med børn på vores restauranter,” siger Kim Rahbek Hansen.

VIRKSOMHEDSKULTUR OVER GRÆNSER
Maj Invest Equity 4 investerede i virksomheden i maj 2013. Med investeringen har virksomheden fået adgang til et stort internationalt netværk og kompetencer, der skal hjælpe dem ud i verden.

“Vi har nu fået mulighed for at ekspandere hurtigere. Selvom restauranterne er indrettet forskelligt, er sjælen og maskinrummet det samme. Det gør det lettere at eksportere konceptet,” fortæller Kim Rahbek Hansen.

FAKTA OM DANSK VÆKSTKAPITAL I

FONDSMIDLER

4,1 mia.

FONDE I PORTEFØLJEN

16