Aclass

Digital skalering af eksotiske rejser

Hos rejsebureauet Aclass er der ingen kulørte kataloger og avisannoncer med knaldtilbud. I stedet satser virksomheden på en digital strategi, hvor kunderne rammes online. Det har vist sig at være en skalerbar forretningsmodel, og med Maj Invest som ny ejer gør Aclass klar til at fordoble antallet af markeder i de kommende år. 

Produktet er en gammel kending: færdigpakkede oplevelsesrejer til eksotiske destinationer. Alligevel er rejsebureauet Aclass ikke som de andre. For her har digitaliseringen for alvor fået fat, og i modsætning til mange traditionelle rejsearrangører har Aclass fundet en forretningsmodel, der kan skaleres hurtigt – også på tværs af markeder.

”Vi er jo et rejsebureau, men vi driver virksomhed som en e-commerce-forretning. Det vil sige, at alt er så digitaliseret som muligt. Vi markedsfører os online, og vi håndterer – i det omfang, kunderne ønsker det – vores forretning online. Men samtidig lægger vi vægt på den gode personlige service, som er så afgørende for, at folk vil bruge både deres ferie og deres opsparing på en rejse hos os,” siger Claus Palmgren Jessen, adm. direktør i Aclass.

Samme rejse, flere markeder
Afrika er den mest populære destination og stedet, hvor Aclass startede sine aktiviteter i 2006. Senere er også Latinamerika og Asien føjet til listen. I dag sælger bureauet sine oplevelsesrejser til kunder i Norden, Tyskland, England og Holland.

”Vi har en edge i branchen, fordi vi ikke har ét hjemmemarked, men derimod kan sælge den samme pakkerejse på flere markeder. Dermed kan vi pulje vores ressourcer i selve udviklingen af rejsen og derefter rulle bredt ud og skalere på tværs af lande,” siger rejsebureaudirektøren, der med Maj Invest som ny medejer gør klar til at ekspandere yderligere.

”Som digitaliseret virksomhed har vi tonsvis af data om vores kunders adfærd. Data, som hele tiden kan gøre os skarpere i vores markedsføring og sikre kvalitet i vores leads. Samtidig er rejsebranchen generelt i vækst, og kundegrundlaget for oplevelsesrejser vokser. Så i de kommende år vil vi udvide til endnu flere markeder, investere i en mere agil udvikling af produktporteføljen samt sikre yderligere digitalisering af vores forretning,” fortæller Claus Palmgren Jessen.

FAKTA OM DANSK VÆKSTKAPITAL II

FONDSMIDLER

3,0 mia.

FONDE I PORTEFØLJEN

12