Nyheder fra

Dansk Vækstkapital

NORTHCAP PARTNERS INVESTERER I DANSKE LINKFIRE

17/09 2015

Dansk virksomhed linker sig til international succes

Den danske venturefond Northcap har netop offentliggjort en tocifret millioninvestering i danske Linkfire. Iværksættervirksomheden har imponeret investorerne ved at få deres digitale markedsførings­værktøj udbredt til musikindustrien i mere end 60 lande verden over på blot ét år. Investeringen, som bakkes op af en række business angels, skal forstærke Linkfires opstart i USA og udvidelse til andre markeder i underholdningsindustrien.

Linkfire har lukket en investering på mere end kr. 17 mio., hvor Northcap kommer med kr. 15,5 mio. Resten kommer fra en gruppe business angels, som blandt andre tæller Thomas Sehested, der i 2010 solgte antipirat­virksomheden DtecNet til den amerikansk varemærkebeskyttelses­virksomhed Mark­Monitor. Thomas Sehested, som besidder stor brancheerfaring og har et meget godt kendskab til USA, sætter sig samtidig på formandsposten i Linkfires bestyrelse. Lars Ettrup, medstifter og CEO i Linkfire er ikke i tvivl om, at denne investor­konstellation er nøglen til endnu større international succes:

“Vi har et stærkt team bestående af passionerede og dybt kompetente ildsjæle. I vores dialog med investorer var det lige fra starten et kriterie, at der hos investor skulle være en tilsvarende passion, kemi og forståelse for vores ønskede fremtidsplaner. Kombinerer man vores passionerede team, Northcaps internationaliseringsekspertise og forretningsforståelse med det industrispecifikke kendskab vores bestyrelsesformand, Thomas Sehested besidder, så har man altså en vild konstellation!”

Linkfire har spottet udfordringen i musikindustriens markedsføring

Musikforbrug har aldrig været mere segmenteret på tværs af platforme og enheder. Hver gang pladeselskaberne eller artisterne sender et iTunes­link ud til fx en Spotify­, Apple Music­, eller TDC Play­kunde, ender det med at give dårlige resultater for pladeselskabernes markedsføring.

Linkfires værktøj løser denne udfordring. Helt konkret betyder det, at, når fx Rolling Stones skal sende fans til de digitale musiktjenester for at streame eller downloade netop deres nye udgivelse, så tager Linkfire over og sørger for, at forbrugerne bliver sendt til lige netop deres foretrukne musiktjeneste. Dette forbedrer resultaterne hos pladeselskaberne og sikrer samtidig en god forbrugeroplevelse.

Det digitale markedsføringsværktøj er født af og afhængig af udviklingen af nye forbrugsmønstre inden for især streaming af musik. Linkfire har spottet udviklingen meget tidligt og turdet satse på den. Netop dét har imponeret investorerne. Jacob Bratting Pedersen, Partner i Northcap fortæller, hvorfor de har valgt Linkfire.

”Linkfire har på ganske kort tid tilpasset deres teknologi præcis til pladeselskabernes og forbrugernes behov og har alene inden for det sidste år fået en række af verdens største pladeselskaber som kunder globalt. Det er noget af en præstation, og vi er sammen med det dygtige og ambitiøse team i gang med den videre internationalisering både inden for musiksegmentet, samt inden for andre underholdningsindustrier. Linkfire er et helt centralt værktøj for mange marketingafdelinger, da det strømliner kommunikationen ud til forbrugerne og effektiviserer arbejdsgangene internt.”

Valideret af verdens største pladeselskaber og 60 lande

Linkfire valgte i september 2014 at fokusere fuldt ud på musikindustrien, og siden da er det gået stærkt for de to stiftere, Lars Ettrup og Jeppe Faurfelt. På bare ét år har Linkfire lukket aftaler og etableret samarbejde med verdens største musikudbydere Universal Music Group, Warner Music og Sony Music. Verdenskendte artister som Sam Smith, The Weeknd og Rolling Stones er flittige brugere af Linkfire. Universal Music Group tilbød i foråret 2015 at indgå en global kontrakt med Linkfire. Det betyder, at Linkfire i dag er aktivt til stede i mere end 60 lande. Medstifter og CCO Jeppe Faurfelt er ikke i tvivl om, hvordan deres strategi skiller sig ud:

“Måden, hvorpå vi opbygger et salg, er i første omgang ved at involvere og co­develope sammen med vores kunder. Når det lykkes, skabes der et stærkt tilhørsforhold til hinanden ­ men den slags kan være svært at opbygge på tværs af tidszoner og store afstande. Derfor
er det tid for os at udvide med et kontor i USA, som rummer verdens største marked inden for alle områder af underholdningsindustrien.”

Kontor i New York er kun begyndelsen

I oktober 2015 åbner Linkfire deres første kontor uden for Danmarks grænser i Williamsburg, New York. I USA er de nye forbrugsmønstre kun i den spæde start, og med et fuldstændig valideret og ready to go produkt, mener Linkfire, og deres investorer, at de har en ret stor fordel i forhold til de amerikanske konkurrenter. Thomas Sehested er sikker på, at dette kun er begyndelsen på en stor vækst­rejse for Linkfire:

“Linkfire har et kæmpe potentiale inden for musikbranchen, og der er store muligheder for at udvide forretningen til andre segmenter som fx film, bøger og spil. Derudover sidder Linkfire på en hastigt voksende mængde data om, hvilken musik, hvilke film og bøger folk gerne vil høre, se og læse verden rundt, og bare dén del kan potentielt overstige alle de andre forretningsområder tilsammen.”

Mediekontakt:

CEO
Lars Ettrup +45 6133 9953, le@linkfire.com

CCO
Jeppe Faurfelt
+45 2873 7401, jf@linkfire.com

Northcap
Jacob Bratting Pedersen, Partner
+45 4013 9244, jbp@northcap.vc

Business Angel
Thomas Sehested
+45 2182 9202, thomas@sehested.com

Dansk Vækstkapital har afgivet et investeringstilsagn på DKK 125 mio. til Northcap Partners – NCP-IVS III